Reclame versus privacy: waarom we de oplossing niet te ver moeten zoeken

De sociale media hebben geen al te beste reputatie als het over privacy gaat. Bovendien verdwijnt de manier waarop ze vandaag data van gebruikers verzamelen. Uitdagingen waar de traditionele Europese media een voorsprong hebben.

Sinds 2018 is in Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) van toepassing. De GDPR legt concrete voorwaarden op rond het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens, ook via websites en digitale applicaties.

Eén van de gevolgen hiervan is dat Google Chrome, als één van de laatste grote internetbrowsers, het gebruik van third-party cookies in de loop van 2024 zal deactiveren. Samen met Safari en Firefox zorgen ze ervoor dat bijna alle internetverkeer zonder third-party cookies zal verlopen.

Surfgedrag volgen

De cookies 'van derde partijen' maken het voor adverteerders en sociale mediaplatformen mogelijk om het surfgedrag van gebruikers te volgen over meerdere websites heen. Zo leren adverteerders je voorkeuren kennen en kunnen ze je gerichte en gepersonaliseerde reclame laten zien.

Echter, het verdwijnen van deze third-party cookies zal deze praktijk in 2024 grondig veranderen. Gerichte en gepersonaliseerde reclame op basis van surfgedrag zal voor adverteerders blijven bestaan, maar op een andere en minder impactvolle manier.

Pseudoniemen

De traditionele Europese media hebben het evenwicht tussen gepersonaliseerde reclameboodschappen en de gebruikersprivacy wel al gevonden. Omdat ze zich aan strengere regels moeten houden dan niet-Europese mediagroepen hebben ze een voorsprong op het gebied van privacybescherming en correcte verwerking van persoonsgegevens.

Marc Cox, DPO bij Mediahuis, legt uit wat er gebeurt met jouw e-mailadres als je inlogt bij krantensites of andere mediamerken en kiest voor relevante advertenties. Telkens onder de Ads & Data-koepel. “E-mailadressen worden niet gedeeld. Zelfs niet met onze advertentieregie Ads & Data. Dat is tenslotte niet nodig om doelgerichte reclame te serveren. Door middel van veilige protocollen, algoritmes en pseudoniemen worden interesses over meerdere websites in kaart gebracht, en kunnen we gerichte ads aan de juiste doelgroepen tonen. Zo garanderen we de privacy van onze mediagebruikers.”

Hoe werkt dat in de praktijk bij Ads & Data?

Elke lezer van een krantensite of ander mediamerk onder de Ads & Data-koepel logt in met zijn of haar e-mailadres. Dit e-mailadres wordt vervolgens versleuteld en gekoppeld aan een pseudoniem. Dat stelt Ads & Data in staat om interesses van deze pseudoniemen over de verschillende sites heen te verzamelen en de profielen gepersonaliseerde reclame te tonen, zonder dat de privacy van de personen erachter in het gedrang komt. De e-mailadressen worden dus nooit met iemand gedeeld en worden dus niet gebruikt om gerichte reclame te tonen. Dat maakt echt een wereld van verschil.

Ads & Data commercialiseert de reclameruimte van onder meer Play4, De Standaard, Nieuwsblad, VRT MAX en GoPlay en combineert een brede merkenportfolio met de intelligente inzet van data via een uniek, lokaal ecosysteem.

« Terug naar overzicht