Wie surft, laat sporen na, ongeacht welke site of video-platform je bezoekt. Gebruikers stellen terecht vragen bij het verzamelen van die persoonlijke informatie. Hoe pakt Ads & Data dat aan? Hoe zorgen we dat alles volgens de regels van de wet gebeurt?
Bewust of onbewust geven we al heel wat prijs over ons dagelijkse doen, hobby's, met wie we omgaan en waar we wonen. De meeste mensen delen al die informatie onbezorgd met Facebook, Instagram, Whatsapp, Google, YouTube of Waze. We hebben daar zelfs toestemming voor gegeven zonder er ooit de draagwijdte of gevolgen van te overwegen.
Mogen bedrijven zomaar informatie over ons verzamelen? Heb je daar als gebruiker geen enkele controle over? Privacy-expert Bart Van Buitenen: "Het belangrijkste is dat gebruikers transparant en duidelijk worden geïnformeerd over welke informatie er verzameld wordt, wat ermee wordt gedaan en wat voor henzelf het voordeel kan zijn. En ook: dat je niet alleen toestemming kan geven, maar ook deze toestemming kunt intrekken of geen toestemming geven en toch een even goede gebruikservaring hebben."
Ook in Vlaanderen verzamelen mediagroepen zoals Mediahuis en Play Media data van lezers en kijkers. Privacy-experte Marja Lubbers is het erover eens dat Europese en Vlaamse mediagroepen daar correcter mee omspringen dan de Amerikaanse techgiganten. “Het begint er al mee dat zij de goede wettelijke basis hebben gekozen en beseffen dat ze toestemming moeten vragen.”
Consent of expliciete toestemming is een sleutelbegrip in de Europese wetgeving. De GDPR-regels definiëren een geldige toestemming als: “elke vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige wilsuiting waarmee de betrokkene door middel van een verklaring of een ondubbelzinnige actieve handeling hem betreffende verwerking van persoonsgegevens aanvaardt”.
De Europese GDPR-wetgeving is dan ook heel wat strenger dan de Amerikaanse tegenhanger. Als regel stellen dat je gegevens gebruikt mogen worden om gepersonaliseerde advertenties te generen in ruil voor het gebruik van de dienst, zoals Meta dat voor kort deed, is in strijd met de Europese GDPR-regels, zo oordeelde het Europees Hof van Justitie nog afgelopen juli.
De Europese privacywetten maken betaalde advertenties op sociale media duurder en complexer om te beheren. Alsof dat nog niet uitdagend genoeg is, testen zowel TikTok als Meta advertentievrije abonnementen om advertenties voor sommige gebruikers helemaal te elimineren. Snapchat heeft vorig jaar een soortgelijk aanbod gelanceerd, Snap+ genaamd, dat nu 5 miljoen gebruikers heeft en tegen het einde van het jaar naar verwachting 240 miljoen dollar zal genereren.
Meta zegt zelf de voorkeur te geven aan de gratis varianten en lanceert de abonnementen alleen “om te voldoen aan de Europese regelgeving”. De betalende versies zijn dan ook uitsluitend beschikbaar in de 27 Europese lidstaten, aangevuld met Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. Het bedrijf benadrukt dat de gratis versies van Facebook en Instagram – met gepersonaliseerde advertenties – beschikbaar zullen blijven.
Het lijkt dan wel een lucratief businessmodel te kunnen worden voor de sociale mediaplatforms - àls gebruikers besluiten om dergelijke abonnementen te kopen, maar het maakt het bereiken van potentiële klanten via sociale media alleen maar moeilijker.
Het betekent wellicht dat merken sociale media anders moeten gebruiken, schrijven de marketingexperten van Hubspot. De doorsnee gebruiker zoekt immers vooral connectie met gelijkgezinden of -geïnteresseerden, of wil iets bijleren. Met die wetenschap in het achterhoofd kunnen bedrijven op sociale media er baat bij hebben als ze meer richten op interactie met en tussen potentiële klanten en minder op het louter verkopen van hun product of dienst.
Hoe sociale media ook zullen evolueren, een kwalitatieve selectie van data, verzameld op een correcte manier blijft de sleutel tot succes voor een geslaagde, datagedreven campagne. En het is die sleutel die Ads & Data, dankzij het aandeelhouderschap van Mediahuis, Telenet/Play Media en Proximus, als enige reclameregie in België op zak heeft. Uniek, omdat geen enkele andere reclameregie in ons land over het nodige consent van gebruikers beschikt om data van zowel telecompartners als publishers met elkaar te combineren.
Met de ‘Ads & Data – consent’ geven gebruikers de noodzakelijke toestemming om hun data te verzamelen en te gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties op de media van alle Ads & Data-partners. Het gaat hier over ‘account consent’, waar we specifiek naar toestemming vragen om socio-demografische informatie (zoals geslacht, leeftijd en locatie) te verzamelen en over ‘behavioral consent’, met andere woorden de toestemming om het lees- en kijkgedrag bij te houden.
Deze consent wordt via verschillende kanalen zoals tv, laptop, tablet, GSM, Go Glay app of nieuwswebsite opgebouwd. Wanneer een gebruiker ‘Ads en Data-consent’ geeft voor zijn of haar behavioural en account data bij minimum één van de Ads en Data-partners, kunnen we deze data ook inzetten op de platformen van alle andere partners.
Op basis van deze data kunnen er kwalitatieve profielen en segmenten worden opgesteld, waardoor gepersonaliseerde targeting mogelijk blijft. Een enorme troef voor Ads & Data, nu vaststaat dat third party cookies zullen verdwijnen. Bij Google Chrome gaat dit eind 2024 in, wat ongetwijfeld een grote impact zal hebben op het vlak van online marketing. Door trackingcookies was het mogelijk om de consument zijn gedrag en handelingen over verschillende websites tot in het kleinste detail te volgen, zodanig dat marketeers nadien gerichte advertenties kunnen afvuren. De afschaffing hiervan luidt voor bedrijven een ommekeer in.
Uiteraard springt Ads & Data met de grootste waakzaamheid om met al deze data. Als pionier op het vlak van data wil de reclameregie vanuit een maatschappelijke relevantie het goede voorbeeld geven, want elke gebruiker komt vroeg of laat wel eens in aanraking met data. Het is dan ook een evidentie dat alle aandeelhouders privacy hoog in het vaandel dragen en dat Ads & Data strenge privacyregels hanteert om correct door het medialandschap te navigeren.
Ads & Data commercialiseert de reclameruimte van onder meer Play4, De Standaard, Nieuwsblad, VRT MAX en GoPlay en combineert een brede merkenportfolio met de intelligente inzet van data via een uniek, lokaal ecosysteem.